Trafiekcijfers juli 2017
Vergelijking tussen de periode jul 2016 en 2017
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Commercieel: | 299 | 459 | +53,5% |
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.640 | 2.504 | -5,2% |
Passagiers: | 39.639 | 51.700 | +30,4% |
Vracht: | 1.015 | 1.023 | +0,9% |
Vergejlijking tussen de periode Jan - Jul 2016 en 2017
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Commercieel: | 1.908 | 2.115 | +10,8% |
2016 |
2017 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 14.242 | 13.425 | -5,7% |
Passagiers: | 292.675 | 199.290 | -31,9% |
Vracht: | 13.353 | 11.216 | -16% |
Commentaar:
BESTE PASSAGIERSCIJFERS IN JULI SEDERT TIENTALLEN JAREN
In juli 2017 werd een record aantal passagiers via de kustluchthaven vervoerd sedert de zestiger jaren van vorige eeuw: exact 51.700 passagiers tegenover 39.639 in juli 2016, wat een stijging met 30,4% betekent.
Deze fantastische cijfers zijn vooral te danken aan TUI/TUI Fly met een grotere capaciteit en meer bestemmingen vanuit Oostende-Brugge.
Tevens werd een hogere bezettingsgraad op de aangeboden vluchten bereikt door o.a. beter aangepaste reisdagen en -uren.
De luchthaven Oostende-Brugge krijgt steeds meer bekendheid en aantrekkingskracht bij een breed publiek in binnen- en buitenland.
Gedurende het laatste jaar werden grote inspanningen geleverd om dit resultaat te bereiken: tijdens de winter kreeg het Belair restaurant op de eerste verdieping een facelift die mag gezien worden; in het voorjaar werden de controlezaal voor handbaggage en de vertrekhal aan luchtzijde ruim uitgebreid, aangevuld met de gloednieuwe brasserie De Horizon en winkeltjes, hetgeen het reiscomfort van de passagiers ten goede komt.
Er worden na het bouwverlof nog nieuwe investeringen voorzien voor de uitbreiding van de aankomsthal en het verfraaien van de buitengevels.
Op vlak van vrachtvervoer kunnen we spreken van een status quo t.o.v. verleden jaar.
De daling met 5,20 % van het aantal bewegingen ligt wellicht hoofdzakelijk bij de "kleine luchtvaart" en de opleidingsvluchten.
De luchthaven werd door opmerkelijk veel zakenvliegtuigen bezocht, hetgeen erop wijst dat het bouwen van een "General Aviation Terminal" geen nutteloze investering zou zijn.